Analys av Richters motorbåt

ANALYS AV Richters Motrobåt Jag har valt att analysera bilden Richters Motorbåt. Efter att ha letat upp lite information fick veta att konstnären heter Gerhard Richter och är från USA. Han målade denna bild 1965, alltså är tavlan 40 år gammal men för mig kunde den lika gärna ha varit målad idag eftersom den ser så modern ut, samtidigt som den på ett sätt nästan är tidlös. Jag hade från början för mig att tavlan på något sätt skulle spegla det kommunistiska samhället men hade givetvis helt fel. Gerhard Richter målade popkonst i stil med Andy Warhol, självklart skiljer sig deras bilder, men Warhol är det närmsta jag kan jämföra Richter med.

Denna bild var absolut den som tilltalade mig mest, de glada människorna som ser så perfekta ut gjorde mig alldeles varm. Jag studera människorna mer ingående än själva helheten av bilden vilket gjorde att det tog lång tid för mig att se att det inte fanns någon som styrde båten. Men det är nog rätt typiskt mig, sådana detaljer lägger ja sällan märke till. Ja blir allt för fokuserad på människornas hår, kläder och känslouttryck eftersom det är det som intresserar mig mest. Därför var jag alltför fokuserad för att kunna tänka på att ingen styrde båten. Jag tycker om att bilden är i svartvitt och inte i färg, det gör den i det här fallet faktiskt mer levande. Om man tittar lite kort på bilden kan man nästan tro att det är ett svartvitt foto. Jag vet inte precis om man kan säga från när bilden är egentligen om man inte vet från början, kläderna är ganska tidlösa enligt mig, men någonstans mellan 50 och 70-talet hade jag nog gissat på innan jag visste. Ingen av personerna tittar rakt fram. Flickan, som jag tycker är intressantast ser helt överlycklig och fri ut med armarna utsträckta och blicken vänd bort så vi inte kan se hennes ansikte, de andra tre som ja tror är killar tittar åt lite olika håll, två snett åt höger och en nästan rakt fram men ändå vinklad uppåt. Ingen av dem har fokus på framtiden, alla tittar åt olika håll. Tänk om de är på väg mot en stor klippa, vad ska de ta sig till då? Kan någon ens styra en sådan båt. Nej det ror ja inte. De har bara satt sig i båten, kopplat på ?autopiloten? och tänker leva livet.

Bilden givetvis ironisk. De perfekta människorna som inte vet vilket öde som går dem tillmötes. Bilden är otroligt vacker och inger lugn på något sätt, ja känner mig väldigt harmonisk efter att ha tittat på tavlan, de svartvita oljefärgerna som nästan är blåa. Men självklart är tavlan ett slag i ansiktet på hela mänskligheten. Det kommer säkert att finnas människor som kommer att gå förbi tavlan tycka att den är vacker och harmonisk. Se på de glada människorna och få ett intryck av att ja det där är glädje på högsta nivå för att sedan gå vidare till nästa tavla utan att ens reflektera över att ingen styr båten. Sen kommer det att finnas de människorna som kommer att studera tavlan ingående och förstå Richters ironi med tavlan. Jag tror han vill säga att så här är mänskligheten. Vi gör precis som vi vill, vi tänker bara på nuet, på stundens njutning. Ingen fokuserar på vad som kommer hända i framtiden. Alla tänker bara på nuet. Och ja Richter har rätt, de flesta människor är sådana. Jag är absolut en sådan som har svårt att tänka på konsekvenser, säkert var det därför det tog så långt tid på mig att inse att ingen styrde. Vem styr egentligen världen? Finns det någon som tar ansvar för vad som händer i framtiden. Richter var smart som redan på 60-talet insåg att vi är på väg åt helt fel håll. Det har gått 40 år sedan och inget har blivit bättre. Eller jo, det är klart att det finns saker som blivit bättre, men på ett sätt tror ja vi är mer fördärvade nu än var mänskligheten var då. Av Cecilia Ekman ES05C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback