Löshår

Håhå, sitter på högsklan nu, Hans Christian har istället för att stå vid katederna gått och satt sig mitt i klassrummet och ja måste vända bak huvudet för att se honom. Lagom jobbigt. Nu går han igenom katolska kyrkans konfamaterial och ja måste erkänna att det inte är det ja tycker är intressantast just nu. 

Anyway (nu reser han sig upp) så hittade ja en grej på helgons forum som jag har funderat en del på själv. Jo varför löshåret (då pratar ja om billigt löshår á la Safari) alltid blir så trassligt efter någon månad/några tvättar, när ja jämfört med Vicky som gjort sina förlängningar på
Helens Beauty Center som hållt sig snygg i över ett halv år^^

"Ett paket äkta hår för 300-400 kronor är billigt i äkta hårssammanhang, och nedan följer historien om varför priserna är så låga.

Detta hår är oftast insamlat från hårborstar, detta gör fattiga kvinnor runt om i Asien frekvent; att lämna in överblivet hår för en mindre slant. Håret sorteras så gott det går, men det går inte att se vad som är upp och ner på det hårstrået. Då ett hårstrån på sin yta täcks av cuticlar/fjäll så kommer dessa haka sig fast vid varann.

Därför läggs håret i syrabad som fräter bort fjällen och man behandlar stråna med silikon. Då kvittar det vad som är upp och ner och man syr in håret i en träns (weave). Förutom detta bleks och färgas håret, ÄVEN om håret är kolsvart (det finns många nyanser av svart!). När man köper håret är det jättevackert och glansigt, men ofta märker man att dessa tränsar är dåligt sydda, varför väldigt mkt hår faller av vid borstning. Efter ett par tvättar och/eller färgning är plötsligt håret jätterisigt! Vad har hänt? Jo, silikonlagret är bortnött och kvar av stråna är bara den innersta kärnan. Nu kommer håret trassla sig, brytas av och många upptäcker att skall man ha reda på löshåret får man borsta håret 20-30 ggr per dag, för att det skall se okej ut
http://www.avsikt.net/hair/

Nu fattar jag varför det slits av tvättar, ja har hört att det har att göra med att håret inte får någon naturlig näring från hårbottnen, men det är ju bara bull uppenbarligen, det är ju tvättarna som tar bort siliconet (det hade ja räknat ut, men ja visste ingenting om syran eller så) och det är ju därför håret håller sig så otroligt mycket bättre när man har det på clips eller fäster det med hårnålar (som ja brukar göra) då tvättar man det inte, på så sätt tjänar man verkligen på att inte ha det i limmat/ i flätat, även om det kräver lite mer och tar lite mer tid än annars men det slits inte lika fort. Ja har hår som är nästan ett år gamalt men som fortfarande är i bra skick eftersom ja inte tvättat det. Jag har tyckt att det har varit så konstigt att Safari (i Göteborg där jag brukar köpa hår) har kunnat sälja hår så billigt när det kostar mer än tusen att beställa från andra sidor. Ja har trott att de dyra håret har varit en bluff, att man betalar mer för att få samma kvalité eller visst fattar ja att det är en kvalitéskillnad när priserna skiljer sig så mycket men jag har ändå trott att man betalar mycket för märket. Nu vet jag bättre. Men jag kommer fortsätta köpa hår på Safari, jag är nöjd med jag får för de pengarna jag lägger faktiskt.

Kommentarer
Postat av: AntoniaAntonia

tack så mycket för din kommentar på min blogg! Så snällt :)

Förövrigt tycker jag att du i alla fall är fin i håret & allt klär ju en skönhet ;)

Postat av: Cate

Tjo!

Var inte du på Uppcon? du ser bekant ut somehow.

bortsätt från den så gick ja i samma klass som madde i 5 år ^^'

2009-02-25 @ 16:46:20
URL: http://catebara.blogg.se/
Postat av: malin

Tack så mycket! :D

2009-02-25 @ 22:07:10
URL: http://justlikeviolence.blogspot.com
Postat av: Samuel Varg Thunberg

Det bästa sättet att försäkra sig om bra hår är att spara ut sitt eget. ;-)

2009-02-26 @ 10:10:44
URL: http://blogg.samuelvargthunberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback