Armenien, del 1

Kommer börja och försöa sammanfatta lite från resan nu!

Eftersom vi skulle mellanlanda 8 timmar i Wein var resan till Yerevan ganska lång.
Vickan och jag åkte flygbussen ut till landevetter och vi var inte framme förens efter två i Armenien, som desutom ligger tre timmar efter oss i tiden. Så den egentliga tiden var långt efter fem.
Lagom kul när vi behövde gå upp runt halv elva sen på morgonen.

Men i alla fall. Jag var väldigt trött och nästan smått opepp precis innan vi skulle åka.
Efter att vi landat i Wien blev jag dock oerhört mycket mer pepp.
Vi var kanske runt 10 personer som åkte in till Wien medan resan stannade kvar på flygplatsen.
Efter ett tag kom jag, Vickis och Lill-Markus bort från resten av gruppen och spenderade dagen själva.
Jag älskade verkligen Wien!

Jag och lillen på tåget in till stan.
Det var soligt, våren var mycket mer långt gången än här hemma, staden kändes oerhört pulserande och det fanns massa små söta butiker att kika in i.
Det blev givetvis inte så mycket shopping med tanke på den kommande veckan men men.
Första stoppet blev den underbara Stefansdomen, klassiskt gotisk kyrka från 1100-talet.
Passade mig utmärkt



Det var verkligen en breathtaking syn.

Vi åkte tillbaka till flygplatsen ganska trötta runt sju tiden och satt mest och chillade fram tills planet gick vid halv elva tiden på kvällen.

Jag på planet.

Man var sjukt trött när vi äntligen landade i Yerevan och det var här vi fick vår första smärre chock när jag och Vickan blev helt otroligt uttittade. När jag skulle gå igenom tullen och visa mitt pass började han som satt där ropa på några andra som jobbade där, jag blev lite orolig och undrade om det var något fel men det visade sig vara så att han ville visa upp mig för sina kompisar. Kändes lite konstigt men jag brydde mig inte så mycket. Detta var ju dock bara början. Vet inte hur många som pratade med oss sen och vi förstod ganska snabbt att det inte var vanligt i Armenien att stcika ut. Våran guide berättade senare att det inte finns några subgrupper eller alternatvia stilar alls i Armenien och de har heller inte så mycket turister så västerlänningar är ganska extoiskt redan som det är.

Hur som helst så mötte vi upp våran guide som vi skulle ha för veckan och åkte till Hotell Hrazdan

Hotellet låg granne med prestidentens bostad så här tittar Vixs ut för att se om hon kan lista ut vilket hus som är hans. Det var ganska lätt

Det är den stora inhängda byggnaden^^

 


På onsdagen, den första riktiga dagen i landet, var det dags för sightseeing inne i stan! Efter att vi hade gått ett litet tag var det en kille som började följa efter mig och Vickan, han stannade på alla stopp vi gjord eoch tillslut fick Naira säga till honom att lämna gruppen. Annars var det mest smygfotografterande eller folk som bad om att få ta bilder med oss.

 

Min kjol hade åkt upp, därav hjärtat. Det här var i alla fall en fantastisk byggnad i form av en trappa, inuti fanns ett galleri. Tydligen en vanlig plats för ungdommar och förälskade par att hänga i. Man fick en oerhört vacker uppsyn över stan:)


Sedan besökte vi Grand Candy som är Armeniens populäraste fik och godisproducent som funnits sedan 70-talet. Stället är tydligen oerhört populärt med sin färgglada fantasifulla design!

Väldigt mysigt! Efter det åkte vi upp till musemut för Armenien genocide. Fler av er är säkert medvetna om att detta blev väldigt uppmärksammat i svensk media för något år sedan då det disskuterades om Sverige skulle erkänna morden som folkmord eller inte. Jag var inbte jätteinsatt i det hela men efter att besökt museumet kan jag inte annat än absolut hålla med som att det var ett folkmord. Turkiet ville bli av med problemet Armenien.

"Who, after all, speaks today of the annihilation of the Armenians?”" -Hitler, som använde sig av armenierna som måttstock när han talade om judarna.

 

på kvällen sen åkte vi till en libanesisk restaurang där vi satt alla på hela resan, våran klass, plus den andra klassen vid ett långbord. Det serverades pork och lamm med potatis till. jag åt givetvis inte lamm och sen fick Naira, våran guid för sig att jag inte åt rött kött.

Vixs jag och Markus.


Senare på kvällen gick jag, Vickan, John, Simon och Kehn ut en runda på stan för att känna av kvällspulsen. Det var huur mysigt som helst. Fast när vi gick i lite mindre grupp var killarna lite mer på. Vid ett tillfälle hakade jag fast i John så att det ksulle se ut som att jag var upptagen.

Det var den här kvällen vi hittade vårt favoritstället Peppino! Typ världens mysigaste lilla pizzeria/restaurang^^ Här hängde vi en hel del sen resten av veckan.

To be continued...

 

 


Kommentarer
Postat av: mitsukai

åh, du verkar ha haft det underbart!



Och jag har alldeles glömt bort att posta din ring >.<

Postat av: Abbe

Hej!

Hittade din blogg av en slump!

Väldigt intressant resa i Armenien. Måste säga att det var ett klokt steg att välja Armenien istället för något annat land som redan de flesta känner till!!

2012-01-06 @ 01:26:02
Postat av: Miaka

Sv: Ja, det var en fanastisk resa som jag verkligen inte hde velat vara utan. Jag älskade armenien!

2012-01-06 @ 14:14:02
URL: http://miaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback