Downton Abbey

Nu har jag snart sett klart på första säsongen av Downton Abbey och jag älskar den verkligen.
Sceneriet och kläderna är underbara och skådespelarna är fantastiska.
Spelet emellan dem är skickligt utfört och jag älskar att tjänarnas liv och konflikter har fått en så stor roll i själva serien, även om alla tjänare givetvis har birollet.

En av de sötaste och mest intressanta sidohistorierna handlar om Husets Herres Butler, den lytte John Bates som ständigt utsätts för trakaserier av de övriga anställda pga av hans problem med sitt lama ben och tjänstekvinnan Annas romans. De finaste med det är nästan att de liksom inte är den där typiska ungdomromansen med två söta små tjugoåringar utan Anna och Mr. Bates är nog bägge mellan 30-40 år.


Anna spelas av Joanne Froggatt och Bates spelas av Brendan Coyle, både för mig helt nya karaktärer men jag tycker absolut de är bra skådespelare och jag älskar verkligen deras karaktärsutveckling. Framförallt Anna som från början mest är en i mängden utan några direkta karaktärsdrag tills nu i slutet av säsongen då hon absolut är en av de härligaste och varmaste karakärerna i hela serien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback