My Gyaru secret

När jag var som mest into lolita var Lolita secrets en lag.
Varje Söndag (eller om det var måndag) publicerades det ett gäng secrets på LJ siten för just lolita secrets.

Där blev anonyma lolitors hemligheter publicerade i form av bild och text.
Jag fullkommligt älskade det!

En ganska typisk secret
Varje söndagkväll när jag kom tillbaka till Jönköping brukade Jonas och jag krypa upp i min säng, läsa alla secrets och kommentera dem.

Många secrets handlade om vad man tyckte om ett speciellt märke, nån klänning nån hade köpt, saker man hade gjort för att få ihop mer pengar till kläder som kanske var lite förnedrande. Ibland handlade det om vad man tyckte om en viss grupp av männiksor eller att man blev irriterad över att vissa inte fattade hur man egentligen "skulle se ut när man var lolita" och ibland hände det att det var personangrepp men inte så ofta. Givetvis var det en hel del drama inom de forum som fanns på LJ och det återspeglades en hel del i secretsen men på det stora hela var det ofta ganska roliga secrets.

Igår hittade jag gyarus motsvarighet på LJ och blev väldigt thrilled.

Klicka på bilden för att komma till sidan.

Gyaru är en annan japansk stil som jag är väldigt förtjust i och ibland hämtar inspiration ifrån.
Kläderna är söta och chicka men det är framförallt hår och smink som jag tycker är spännande då det lägger ner väldigt mycket tid på det, det är mycket lösfransar, löshår och linser inblandat bla. Bloggerskan Foki påstår själv att hon inspireras av Gyaru och det har gjort att stilen fått ett rejält uppsving i Sverige. Om ni vill läsa mer om Gyaru klicka här eller googla runt lite.





Så att ni ska få en liten hint om vad gyaru kan se ut som.

Jag är bla med i Swedish Gal som är Sveriges Gyaru forum för att hålla mig lite up to date och kolla på fina bilder och så håller jag koll på lite andra bloggar osv.
Så som jag skrev blev jag väldigt glad när hittade Gyaru Secrets! Eftersom jag älskade lolita secrets så kändes det kul med något liknande.
Men jag blev oerhört besviken, ledsen och arg efter  redan första posten.
Det var så oerhört mycket hat, smuttskasstelse och personangrepp att man nästan blev rädd.
Nästan 70 % av alla bilder handlade om hur ful någfon var, hur feta (!) folk var, och då menar jag folk som verkligen såg smala eller normalviktiga var, hur man störde sig på en viss person, hur någon hade sett mycket bättre ut förr etc.
Jag fattar inte varför tjejer ska hålla på så här. Det är ju en konsekvens av dels ett oerhört eletistiskt tänkande men säkert framförallt en oerhörd osjälvsäkerhet och att alla ständigt tävlar mot varandra.

Det gör mig verkligen arg att se hur folk håller på på det här sättet. Och hur man kan vilja vara en del av ett gäng som tänker på det här sättet?
Jag ska lägga upp en bild här för att visa er hur många av posterna ser ut, men jag vill verkligen inte hålla på att sprida the hate här i min blogg så vill ni se kan ni själva gå in, men det är inget jag egentligen rekommenderar

Ungefär så här är var och varannan bild upplagd.

Det blir alltid massa draman i alla subgrupper och på alla forum och communities men det här tar priset.
Så himla lågt.

Kommentarer
Postat av: Madde

ÅÅÅH jag minns jag minns jag minns! det var så vackert och fint när ni satt där du och Jonas aaaaawh!

Postat av: H.

Hej! Jag råkade komma in på din blogg av en slump, men det här var väldigt intressant att läsa!

Upptäckte själv Gyaru Secrets för inte så länge sedan och blev typ illamående över att folk klagade på att västerländska gyarus (som inte hade anorexia) var för TJOCKA för att göra stilen. Så jävla sjukt. Blev grymt glad nu över att någon annan också reagerat på allt hat som fanns på det forumet!

2011-10-01 @ 22:36:48
Postat av: Pokiitan

Jag råkade också hamna slumpvis på din blogg.



Jag håller med, gyaru secrets är så jävla lågt, alla är bara anonyma bitches som inte vågar säga något till personen utan går och snackar skit.



USCH OCH FY

2011-12-17 @ 21:22:49
URL: http://barbiewithatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback