Serier

Häromdagen fick jag frågan om vilka serier jag följer!
Jag följer inga serier på TV (tittar nästan aldrig på TV, brukar dock försöka se på uppdrag granskning på onsdagar och Debatt på torsdagar)
Men jag tänkte i alla fall skriva om två serier som jag fullkommligt älskar och har sett alla säsonger av och som inte riktar sig till varken killar eller tjejer.


En av de absolut bästa serierna jag vet. Jag fullkomligt älskar den.
Det finns en amerikansk och en brittisk version och jag följer den amerikanska. Jag såg första avsnittet av den brittiska efter jag hade sett typ sex säsonger av den amerikanska och jag avskydde den.

Serien är uppbygd som en dokumentär där man får följa papperskontoret Dunder Mifflin med en chef och andra anställda, deras vardag på jobbet och relationen mellan dem.
Serien är väldigt humoristiskt men har ändå ett stort djup om man jämför med många andra serier i samma genre.
Seriens stjärna är Steve Carell som spelar den galna chefen Michael Scott



Intro.

 

Litet klipp. Enjoy!

Serien varvas med filming av vad som händer på kontoret samt av snack från de anställda, enskillt, precis som i en dokumentär eller möjligtvis dokusåpa.

Office har en väldigt speciell typ av humor som jag förstår att inte alla tycker om, men jag är helt galen i den, det är verkligen  min typ av humor och min  absoluta favorit karaktär är Dwight. Det finns några som får lite mera plats i serien och de utvecklas en hel del, medan det finns andra, lite mindre roller som i princip är samma säsongerna igenom.

 


Den andra serien, som är väldigt mycket kortare är den brittiska serien

 

Som handlar om två extrema datanördar som jobbar i källaren på ett mycket underligt företag.

I första avsnittet börjar en kvinna, Jen, som inte har någon koll på datorer som helst på it avdelningen där Moss och Roy jobbar och de har inga social skills överhuvudtaget. Sedan handlar serien om deras relation och problem som de möter på vägen. Serien är fyra säsonger lång och varje säsong innehåller bara runt sex avsnitt tyvärr så det går fort att kolla igenom.

Efter de första avsnitten tyckte jag inte alls att serien var särskilt bra, jag tyckte skådespelerier var oerhört stelt och stereotypt och att manuset var uruselt. Sedan har jag aldrig varit ett fan av pålagda skratt heller.

Men efter att par avsnitt var jag helt kär! Det här är verkligen en serie utöver det vanliga, men den är i princip enbart humoristisk. Det finns inget egentligt djup och karaktärsarbetet kunde varit mycket mer utvecklat, men jag tycker ändå att karaktärerna växer och att det är stor skillnad bara på första och andra säsongen. Humorn är ju väldigt nördig men man kan absolut uppskatta den även om man inte gillar datorer.

 

Intro

 

Scen från mitt favoritavsnitt. Kan se det hur många gånger som helst. Så hysteriskt roligt. Det är dock givetvis roligare när man känner karaktärerna och har följt serien.

 


Men hur som helst så är detta två serier som jag varmt kan rekommendera.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback