Armenien del 2

Åh jag har verkligen dragit ut på det här inlägget men tänkte att jag äntligen skulle få det gjort!
Tänkte bara lite kort sammanfatta hur våra dagar såg ut (de flesta var likadana, bara städerna som skiljdes åt)
  • Gick upp runt halv nio, sen frukost sen lämnade vi hotellet 09.30 för att påbörja dagens resa.
  • Vi hade en guide under hela resan som hade lagt upp hela rutten och bokat in alla hotell, samt en fantastisk chauför som tog oss runt på de mest rangligaste av bergsvägar (knappt asfalterade)
  • Efter att vi lämnat hotellet åkte vi runt i Armenien och främst kollade vi på olika gamla kyrkor och kloster.
  • På kvällen åkte vi tillbaka till hotellet, förutom två nätter då vi bode i andra städer. Vår guide Naira hade även bokat in oss på olika restauranger då vi åt gemensam middag som ingick (frukost och middag ingick)
  • Efter det, runt halv tio på kvällen, fick vi ledig tid.
Dag två, torsdag
7 april är Armeniens egna nationella kvinnodag!
Först åkte vi till ett manuskrips museum där vi fick en guidad visning av otroligt vackra böcker och fick lära oss mer om det armeniska alfabetet. De har ett helt eget alfabet som inte används någon annanstans i världen.
När vi kom tillbaka till bussen fick alla tjejer varsin liten present

Efter det åkte ca tre mil Söder om Yerevan til Garnitemplet, ett hedniskt tempel.

Sen efter det åkte vi till Geghard eller ett kloster som är klassat som världsarv och som är en av Armeniens största turistkällor. Klostret är från 300 talet och är omgivet av berg och delar av floden Azats.

(lillmarkus bild)

Efter detta åkte till ett ställe som kallas Symphony of Stones Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det så jag låter bilder tala för sig själv

Visst ser det fantastiskt ut, det var två enorma klippdomer som gick parallelt med varandra som såg ut så här

Den här natten spenderade vi på ett s.k. Sports complex som låg i Tsaghkadzor.  Det här var nog en av de roligaste kvällarna när John, Kehn, Lill-Markus, Mjarcus och Simon satt uppe halva natten i vårat rum. Till råga på allt så var jag, Vickan, Mjarcus och John ute och gick i minst en timma och letade efter en liten affär så vi kunde köpa lite godis. Det små regnade lite men det gjorde inget. När vi tillslut kom fram var klockan långt efter elva men det var en liten man som hade öppet en minibutik. Han kunde absolut ingen engelska men det gick ganska bra ändå. Som valigt var han oerhört tillmötesgående och angelägen om att hjälpa till. Efter det satt vi som sagt uppe i vårat rum hur långe som helst

Trötta flummisar :D

Nöjer mig med det här så länge! Kommer mer förr eller senare!