Dogmatiken alltså

Seriöst! Ja önskar att vi hade haft denna lektionen innan helgen. Typ alla de ämnen vi berörde då har vi talat om idag och P-A är så himla smart. Det är massa av de här sakerna jag hade velat säga i helgen. Så coolt att vi tar upp detta nu. det är många av de här sakerna jag aldrig hört någon undervisning om, utan bara haft egna tankar kring. Det känns verkligen bra, har fått lite mer kött på benen. Just nu pratar vi om Guds vilja, men vi har talat om vem gud är, Gud som allsmäktig, allshärskarem vad betyder egentligen de begreppen? vad är Guds vilja? Finns det en mening med allt som sker? Vad är meningen med våra liv - utifrån Guds perspektiv. Gud som kärlek, kärleken som ett verb, inte bara ett substantiv.

Ah detta är asbra, lite svårt att förstå allt bara men det är asbra!

Despotisk = godtycklig men begränsad, Hitler kunde egentligen inte nå in i människors hjärtan. Gud vill nå in i människans inre och befria henne där. Då kan gud bara använda kärlekens makt. Guds problem är kärlekens makt, han kan bara använda sig v kärlek, det är bara kärleken som är suverän. Guds makt får inte beskrivas som en goddtycklig makt. Gud spelar inte på samma planhalva som satan, det är inte så att Gud har mer makt än satan, han har en annan makt än Satan. Gud gör inget annat än de som ytterst förverkligar hans kärlek. Alltså Gud kan inte gör ont.


Oj nu flög det in en geting, haha typ alla fick panik. Nej nu ska jag fortsätta lyssna. det här är så himla intressant


Gha är så ledsen att ja glömde mina mysbyxer, har alla hemma i Borås. ja vill verkligen bara dra på mig dem nu och en stor tshirt och sätta upp håret och bara lägga mig och vila. Pratade med Ulrik innan, btw, det går inte att hoppa av så lätt, då får man ett hål och är inte behörig till själavårdslinjen. gha, och man kan inte få lättare heller, bara svårare uppgifter. så där sprack det. Trodde inte det skulle vara så svårt. 

Kommentarer
Postat av: mitsukai

45 tror jag.. såg bara en längd =(

Skulle gärna ha längre fast det skulle nog gå åt helvete att sköta det då XD


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback