Böckernas värld

Jag tycker fortfarande om att läsa ungdomslitteratur.
Kanske för att jag fortfarande känner mig som mer ungdom än vuxen. För att plugg och gymnasiet ändå på något sätt känns närmre än familj och giftemål. För att jag på många sätt fortfarande kan relatera till den där särskilda tonårsångesten och hjärta och smärta och allt sånt. Även om jag känner att det börjar avta. Glappet mellan mig och karaktärerna i böckerna blir större och större.

Idag var jag på biblioteket. Det var väldigt längesedan jag var där. Längesedan jag läste en hel bok tror jag. Innan läste jag mycket.
Jämt
När jag besökte biblioteket någongång i höstas så kändes det som om jag kände igen och hade läst varje bok på ungdomsavdelningen. Idag när jag var där fanns så klart massa nytt. Och jag förvånades en del över all fantasy/skräck/vampyrungdomsliteratur det fanns. Som en hel uppsjö av kopior på Meyers Twilight. Fast inte bara med vampyrer utan varulvar och annat oknytt med. 
Jag tycker personligen att det känns lite tråkigt. Lite urvattnat på något sätt. Som om folk bara massproducerat fram böcker på temat som är populärt för att de säljer. När jag var yngre fanns inte alls mycket skrivet. Inte på ungdomsavdelningen i alla fall. Att blanda high school elever och skräck har inte vart jättevanligt inom litteraturen, inte på samma sätt som på film i alla fall. Men nu har det uppenbarligen varit en boom på temat, det märkte jag i alla fall idag.

Själv lånade jag runt sju böcker. Sista delen i systrar i jeans som jag älskade när den kom på högstadiet. Tjejerna är ungefär i samma ålder som mig nu så det känns ganska up to date. Två böcker av favoriten Inger Edelfeldt som även skrivit Skuggorna i spegeln. En annan bok om någon tjej som kunde se alver och lite annat smått och gott. Ska faktiskt bli riktigt kul att läsa igen. Jag har verkligen alltid läst. Kanske för att jag när jag var yngre inte hade så mycket vänner och sommarlov och helger med hur mycket tid som helst att läsa. Har alltid haft livlig fantasi och alltid älskat att ta del av historier. På mellanstadiet läste jag ganska tung literatur. Jag minns att vi hade lästimma en gång i veckan och jag tyckte böckerna var tråkiga och lättlästa så jag läste borta med vinden. En gammal utgåva som jag köpte på antikvariatet i stan. Jag älskade antikvariat! Särskilt under min Virginia Andrews period som var favoritförfattaren mellanstadiet-högstadiet. Böckerna producerades inte längre och gick inte att köpa i bokhandel så jag gjorde allt jag kunde för att få tag på böckerna på annat sätt. Brukade ringa ner till antikvariatet en gång i veckan för att se om han fått in någon ny Andrews.
Sen vet jag att mamma gav mig böcker som Det andra könet och böcker av Madame Guyon. Böcker som egentligen var lite för svårlästa för en tolvåring kan jag säga. Men jag uppskattade det!


Vi hade personalmöte på jobbet idag. Vi var runt 40 pers av alla anställda som kom och vi var o Cafét på högskolan. Den nya chefen Carol presenterade sig och pratade om allt ifrån CSO till våra rättigheter och skyldigheter. Sen åkte jag hem för att se på film med mammi. En ny film om Coco Chanel. Den var så dålig att vi bara såg runt en timma av den. Regisören hade uppenbarligen försökt skapa en typ av konstfilm som totalt misslyckades. Det fanns ingen interaktion mellan Chanel och Stravinsky och de sa nästan ingen under hela tiden. Tyst och tråkigt och man kände ingenting alls. Verkligen ett misslyckande.
Sen har jag även suttit och försökt välja ut saker jag vill köpa från Bodyline. Vi tänkte ha en minisambeställning nu när frakten är så billig och jag tänkte lägga mig på runt 20-50 dollar. Ni vet lite fransar och sånt men just nu är jag uppe i 250 dollar i kundvagnen. Inte okej alls!
Natti natti <3



Kommentarer
Postat av: Pyra

Oh Skuggorna i spegeln är en av de bästa böckerna någonsin! Känns som om man kan läsa den om och om igen utan att tröttna på den :)

Postat av: Evelina

Åhh, jag tycker du ska ta och skriva lite vad du tycker om böckerna också! För jag tror att jag skulle uppskatta de böcker som du nämner. Jag uppskattar också fortfarande ungdomslitteratur, och jag håller också med om att det är en tråkig mainstreamtrend som har kommit med de övernaturliga böckerna.

Den där boken med älvor, heter den Tithe? För i så fall vet jag vilken det är! Jag har inte läst den, men det är en bok jag spanat på många gånger.

2010-04-29 @ 10:13:09
Postat av: Cissi

Evelina: Ja det kan jag ta och göra, kan ha lite boktips nu och då kanske! Tithe har jag läst och jag ÄLSKAR den, kan läsa den om och om igen. den är helt underbar! Jag rekommenderar den varmt. Ja tyckte den här boken påminde lite om den när ja läste på bokens baksida. det var därför jag lånade den. Ska bli intressant att läsa men än så länge är den inte lika bra som tithe.

2010-04-29 @ 11:43:42
URL: http://miaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback