Rom 8

Klar klar klar klar klar med Brunos uppgift!!!

Haha blev väl ganska mycket flum och pappa hjälpte till en del och jag vet inte ens om det är godkänt men jag kommer skicka in det nu i alla fall. Någon bad mig lägga upp uppsattsen här när den är klar men det är 8 sidor så jag gör nog inte det. Lägger dock upp en liten bit från ett stycke men jag tror inte riktigt det går att förstå heller om man inte läst bibeln/teologi. Uppgiften är alltså denna:

Att kunna se hur ett teologiskt perspektiv (eskatologi = läran om de yttersta tingen) används i ett enskilt brev för att visa på intentionen med ett visst textsammanhang.

Tema: ”Med framtiden i ryggen” eller ”Redan nu men ännu inte”.

Jag har själv haft oerhört svårt att förstå vad det är jag egentligen ska skriva men nu är det i alla fall gjort, efter alla dess timmars läsning och vridning och vändning på romarberevet 8



Genom Andens kraft uppväcks Jesus från de döda. Anden förmedlar kraften från Gud, från Guds rike, från den kraftkälla som vi alla härstammar från och som vi som tror på Kristus en gång skall få återvända till, men som vi också redan nu kan åtnjuta. Den kommande kraften kommer oss till goda redan nu, genom anden.

När Anden utgjuts i övre salen[1] den första pingsten, så är också det ett tecken på att vi får ta del av Guds rike redan nu, genom anden förmedlas Guds närvaro och vi får kraft att vittna om Guds härlighet.

I romarbrevet 8: 14-30 finner vi hur anden på många olika sätt agerar.

·         Anden leder v. 14

·         Anden ger söners rätt v. 15

·         Anden vittnar – vi är Guds barn v.16

·         Anden - en gåva v. 23

·         Anden stödjer v. 26

·         Anden vädjar v. 26-27

Eftersom Anden enligt Tellbes tolkning förmedlar framtiden åt oss, så kan man tolka alla dess ovan nämnda Andens agerande eskatologiskt, som att framtiden är här. Anden drar från framtiden med sig en säck med gåvor som han delar ut. Precis som om tomten skulle komma till midsommar med sin säck och sin närvaro, långt före julafton och sprida glädje och presenter och samtidigt vittna om att vi får så mycket mer på jul!



Skickar in det till Bruno och så får vi se vad han säger, hellre att den inte blir godkänt och så får jag vidarutveckla det hela än att inte skicka in alls. Ska även skicka med mina anteckningar och sammanfattaningar på Rom 8: 14-30.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback