Von Sydow

Tillbaka från mitt första möte på Af och jag är såååå provocerad.
Tydligen så ska Ebba från Sydow hålla en föreläsning på AF för arbetssökande som heter "Love it, live it"



De grupper som arbetsförmedlingen prioriterar och sattsar mest på är
*Folk som söker asyl
*Folk som fått asyl för senast 36 månader sedan
*Folk med funktionshinder
*Folk som varit långtidssjukskriva
*Folk som varit arbetslösa i över 300 dagar

Dessa grupper försöks hållas mer sysellsatta än andra och många behöver delta i olika aktiviteter eller föreläsningar för att ens få A-kassa.

Så många av de som går på det här kommer gå bara för att de måste gå.

Vad tror ni att den här tjejen, som verkligen fått allt serverat på ett fat har att säga till stackars långtidssjukskriva 35 åriga deprimerade Susanne? Eller till flyktingar som flytt hit för att de är hotade till livet?

Jag säger inte att inte Ebba har slitit och jobbat hårt i sitt liv.
Men alla vet att hon trolitvis inte hade varit där hon är idag om hon inte hade haft sitt efternamn.

Jag avskyr när människor som inte vet något om lidande och som är så checka som hon verkligen tror att de har något viktigt att säga till folk som egentligen inte kunde bry sig mindre om sådant som hon tycker är viktigt.
Bara titeln på föreläsningen känns som en spark i magen. Hur lätt är det att live it, love it om du kämpar med Post traumatisk stress tex?

Nu har jag ju givetvis inte varit på den här föreläsningen så jag kan egentligen inte uttala mig om själva innehållet men jag tycker personligen att AF borde lägga pengar på saker som faktiskt verkligen ger något eller inspirerar de grupper som Arbetsförmedlingen sattsar mest på.

Ni som har sett filmen "En på miljonen" kanske kommer ihåg scenen där Torsten har blivit arbetslös och deltar i en föreläsning om hur livet som arbetslös är. Då visar föreläsaren en liten film om Agneta Sjödin och hennes erfarenhet av arbetslöshet. Hon berättar att vid ett tillfälle var hon erbetslös i hela 3 månader och om hur fruktansvärt det var, andra sekunden ska hon ge possitiva tips om vad man kan göra med sin lediga tid, som att plocka bär och svamp och koka sylt.
Alla som ser filmen upplever att hon inte fattar någonting om hur de har de och det är lite så jag tänker mig att det kommer vara när Ebba har sin föreläsning.

Kommentarer
Postat av: magda

Jag har varit på en föreläsning med Ebba. Hon är fantastisk!! Jag tror trots allt att hon kan insperera alla som går till, tro det eller ej!!



Kram (ses på kräftskivan)

2011-09-01 @ 23:48:14
Postat av: Susann

Det här är en stor anledning till att jag inte vill skriva in mig på Arbetsförmedlingen. Så himla drygt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback